
För en organiserad bokföring och enklare vardag är det viktigt att den administrativa delen sköts och prioriteras. Detta kommer även skapa ett lyckat företag med rätt förutsättningar för att vara vinstgivande. Men administration tar också väldigt mycket tid, som du istället kanske hellre vill lägga på att utveckla företagets idéer, marknadsföring och lanseringar.
Med några enkla metoder kan du spara kostnader och lägga mindre tid på administration för företaget. Hur då, kanske du frågar dig själv?
Regelbunden administration
Att skjuta upp viktig administration som bokföring, e-post, fakturor och tidsredovisning har visat sig vara ett vanligt förekommande men för företag, stora som små. Istället läggs arbetstimmarna på andra viktiga uppgifter inom företaget.
Nackdelen med detta är att administrationen kommer att ta betydligt längre tid, när du väl sätter dig ner för att påbörja arbetet. Kanske måste du även lägga din helg eller lediga tid, på att slutföra månadens bokföring innan det skickas till Skatteverket.
Att starta dagen med det administrativa arbetet, har istället visat sig ge flera fördelar. Du kommer dels att få en betydligt bättre överblick på företagets tillgångar, utveckling och försäljningskurva. Dessutom kan du känna dig mer trygg i dina andra arbetsuppgifter på jobbet, då företagets administrativa delar lägger grunden för hela företaget.
Hur mycket tid bör man lägga på administration?
Hur mycket tid som krävs för de administrativa delarna inom ditt företag, beror på flera olika faktorer. Hur stort ditt företag är, hur många anställda du har, vilka typer av tjänster eller produkter som ditt företag säljer och såklart även hur stor omsättning du har. Planeringen och tidsramen för administration, bör därför alltid baseras på hur ditt företag ser ut.
Att slarva med administrationen kommer att leda till extra jobb och en förlust, vilket är en stor orsak till varför du alltid bör prioritera administrationen och ha den under en tydlig uppsikt. Om du har ett större företag och du inte alltid har tid över för att hantera all administration på egen hand, bör du tillsätta en medarbetare som har tydliga arbetsuppgifter och kan fokusera på att hålla administrationen kontrollerad, uppdaterad och organiserad.
Genom att lägga ner rätt arbetstimmar på den administrativa delen, kan du därför i det långa loppet spara betydliga summor. Du kan dels arbeta mer metodiskt, då du och dina anställda har en bättre överblick. Du vet också vart du behöver satsa mer resurser och kan planera företaget där efter.
Smarta appar som hjälper till med administrationen
Men idag finns det även mängder av appar och tjänster online som du som företagare kan använda, för att göra den administrativa delen av arbetet betydligt enklare och snabbare. De är designade för att du istället ska kunna fokusera på andra delar av företaget.
Quickbooks – För bokföring
Företaget Quickbooks är idag en räddare i nöden för många mindre och stora företag, världen över. De erbjuder nämligen skräddarsydda tjänster som underlättar både bokföring och bokslut, där du även kan boka in möten med något av bolagets revisorer.
Genom att samla dina utgifter och intäkter på ett och samma ställe, kan du även få en snabb överblick över ditt företags ekonomiska situation. Även fast du inte själv har hand om redovisningsbiten eller hanterar den administrativa delen på företaget.
Quickbooks går idag att använda online eller med hjälp av deras app, vilket gör hanteringen av kvitton, fakturor och skatteinformation mycket smidig. En stor fördel med Quickbooks är även att kontaktinformationen som du anger i samband med fakturor sparas, för att du i sin tur ska kunna få en mer organiserad och användarvänlig fakturering.
Millnet – För tidredovisning
Millnet är en tjänst som du kan använda och som hjälper dig att underlätta tidredovisningen på företaget. En mer effektiv tidredovisning sparar dig pengar i det långa loppet och hjälper dig även att se mönster i företagets anställda och hur tiden spenderas. Genom en mer effektiv tidredovisning kan du planera arbetstimmarna bättre och även underlätta projekthanteringen avsevärt inom företaget.
Millnet är en app för tidrapportering, vilket gör hanteringen ännu enklare inom flera av företagets administrativa delar. Appen är enkelt konstruerad, men har mängder av funktioner som gör att du kan utföra de flesta av företagets administrativa delar på ett och samma ställe. Millnet skapar även rapporter för att du ska kunna få en bra överblick över tidsrapportering och uppföljning.
Det smarta verktyget projektplanering kan enkelt anpassas för att passa just ditt företag, storleken på ditt företag och hur många anställda som behöver ha tillgång till tjänsten. Ett skräddarsytt hjälpmedel som kommer göra att du sparar massor av tid på framförallt företagets tidredovisning.
Hitta ett hjälpmedel som passar ditt företag
Men i det hela handlar det om att hitta ett hjälpmedel som passar just ditt företag. Alla företag är uppbyggda på olika sätt och har anställda med lite olika typer av kompetenser. Så genom att fundera på vilka administrativa delar som tar upp mer tid för dig eller dina anställda, kan du använda dig av ett skräddarsytt program som kommer att göra skillnad.
Håll koll på ditt företag och du kan både utveckla och planera tiden bättre. Ett företag som har en organiserad administrativ del har visat sig ge bättre förutsättningar för att företaget ska kunna blomma och omsättningen ökas!