
Avdrag för hemmakontor – Har du börjat arbeta hemifrån efter corona pandemin står du nu för en del kostnader och utgifter som ditt kontor annars hade varit ansvariga för. Just därför är det möjligt att dra av en del kostnader i deklarationen när det kommer till din nya arbetsplats.
Men vad är kraven för skatteavdrag för kontor hemma och vilka saker kan man få avdrag för? Vi går igenom allt du behöver veta om avdrag för hemmakontor!
Skiftet till hemmakontor
När pandemin skakade om världen 2020 var det många arbetsplatser som tillfäligt fick börja arbeta hemifrån. När det sedan var dags att komma tillbaka till kontorer bestämde sig många arbetsgivare för att erbjuda sina anställda att fortsätta arbeta hemifrån. En del företag som vill spara in på kontorskostnader bestämde sig även för att låta sina anställda börja arbeta helt på distans.
Detta skift från kontor till arbetsplats hemma innebar stora förändringar för anställda för att kunna skapa och upprätthålla en god arbetsplats i hemmet, inte minst när det kommer till utgifter och kostnader. Detta har gjort att Skatteverket i en del fall godkänner avdrag för hemmakontor, men med en hel del villkor som du som anställd behöver uppfylla.
Vad har Skatteverket för krav för avdrag?
Skatteverket ger visserligen avdrag för hemmakontor, men med många krav att uppfylla. För att kunna få avdrag krävs det att din arbetsgivare inte kan erbjuda en arbetsplats för dig och att du har ett stort behov av ett arbetsrum i ditt hem. Detta rum får endast användas för att arbeta i, och ska inte ingå i bostadsutrymmet, och allra helst ha en egen ingång.
Om du uppfyller de tidigare kraven för hur arbetsrummet ser ut och används kan du även göra avdrag för uppvärmning, el och inventarier, med undantg för fasta avgifter.
Hur ser det ut för de med egen firma?
Har du eget företag eller firma är det betydligt lättare att få avdrag för ditt hemmakontor. För att ansöka om avdrag kan du gå två vägar. Du kan antingen göra avdrag på de faktiska kostnaderna, någonting som dock kan vara ganska tidskrävande att samla ihop alla utgifter.
Du kan även göra ett schablonavdrag på 4000 kronor om året för dig som bor i hyres-eller bostadsrätt och 2000 kronor för dig som bor i villa. Villkoren för att få avdraget godkänt är att du arbetat minst 800 timmar under ett år från ditt kontor hemma och detta kan du ansöka om även om du inte har ett speciellt arbetsrum.
Saker du inte kan göra avdrag på
Det finns dock en hel del saker hemma som du visserligen kanske endast använder till arbetet, men inte kommer kunna få avdrag på. Några investeringar som kan bli ganska dyra är möbler till ett arbetsrum som exempelvis en kontorsstol eller ett nytt skrivbord.
Det är svårt att få igenom avdrag för möbler om du inte uppfyller alla de tuffa kraven från Skatteverket för att kunna göra avdrag på arbetsrummet. Detta då det är svårt att dra en gräns kring huruvida möbeln endast kommer användas i arbetssyfte.
Internet är oftast en förutsättning för att du ska kunna arbeta, men här kommer du behöva speciella anledningar till att kunna dra av din internetuppkoppling på din deklaration. Internet hemma ses idag som en personlig levnadskostnad, och inte någonting du endast skulle behöva för arbetet.
Skatteverket gör dock undantag ifall du kan bevisa att ditt arbete kräver en bättre uppkoppling än den du tidigare haft, och du kan då få avdrag för den extra kostnaden du behövt lägga ut för snabbare uppkoppling.
Andra utgifter som bland annat kaffe och frukt som du på många arbetsplatser får gratis dagligen är inte någonting som anses vara avdragsgillt och du har därför ingen rätt att bli kompenserad för detta.
Bli först med att kommentera