Att ha en budget för ditt företag är väldigt viktigt för att kunna täcka exempelvis oförutsedda utgifter, restskatt och andra kostnader man inte alltid har räknat med. Det finns lite olika sätt att budgetera på för ett företag. Ett enkelt sätt för att se till att ditt företag har en budget som fungerar är att räkna på företagets månatliga inkomster och utgifter och därefter göra en budgetkalkyl som passar in i uträkningen. Se till att ta med saker som företagets inkomst från arbete och tjänster samt övriga inkomster som exempelvis donationer om företaget har det. När det gäller utgifter så tar du med alla typer av utgifter som företaget har, som till exempel marknadsföring.
Det kan självklart vara svårt att uppskatta exakta inkomster och utgifter för ett företag då nya kunder och jobb kan tillkomma, tjänstebilar kan gå sönder och behöva reparation på verkstad och dylikt. Men det enklaste är att ta med fasta månatliga inkomster och utgifter som du vet att företaget alltid har, och sedan göra en kalkyl utifrån det. Ett tips kan vara att räkna lite högre på de beloppen du får fram så du med säkerhet täcker upp för din budget så att den håller varje månad.