
Veckopengen lanserades 2015, en app vars ursprungliga idé var att låta barn hålla koll på sina slantar. Till exempel genom översikt av vecko-/månadspeng eller hålla igång ett sparande med ränta. 2018 bytte appen både namn och design. Veckopengen blev Gimi – med tanken att bli såväl mer etablerade som globala. I samband med skiftet ville utvecklarna även bredda sin målgrupp. Numera har den två lägen: barn och förälder. Genom utökade funktioner passar appen även för äldre barn och tonåringar som vill ha ekonomisk koll. Som registrerad medlem ges möjligheten att genom e-post eller QR-kod koppla ihop det egna kontot med sitt barns, sin förälders, eller med flera olika familjemedlemmar. Appen i sig har ingen åldersgräns, men de flesta barn börjar få nytta av funktionerna runt 7 års ålder.
Gimi-appen har flera olika funktioner när det kommer till att hantera vecko-/månadspeng, ekonomiska belöningar, eller bonusar av olika slag. Dessa läggs automatiskt till i appens spargris på en förvald ”payday”.
Appen innehåller också flera utbildningsmoment i form av en samling lärande stories som är tänkta att göras tillsammans i familjen. Gimis utbildningsstories lutar sig mot bakgrund av den forskning som finns kring barn och pengar. Bland annat visar det sig ofta att barn som pratar om pengar hemma, och som också involveras i familjens ekonomi, utvecklar såväl bättre som klokare ekonomiska vanor. De blir i regel mer pengasmarta och har i framtiden lättare att fatta ekonomiskt bra beslut på egen hand.
Appens stories tar upp tre huvudkategorier inom ämnet ekonomi: tjäna, spara och spendera. Varje story är stegvis uppdelat och gås igenom i form av olika exempel, för att göra det mer förståeligt, alla anpassade för olika åldersgrupper.
I stories om att tjäna pengar, går Gimi exempelvis igenom olika sätt att ge familjen uppdrag att hitta tillhörigheter som inte längre används. Tanken är att väcka diskussioner kring hur pengar kan tjänas samt kring skillnaden i vilka saker barn vill ha och vilka de faktiskt behöver. När är det smart att sälja och när är det bättre att behålla? Appen går vidare med att hitta en plats eller tillfälle att sälja, för att sedan utvärdera resultatet.
Gimi har även ett förbetalt Mastercard, särskilt utvecklat för barn och ungdomar, som ger möjlighet att träna på riktig pengahantering. Kortet är anpassat för hela familjen och inkluderar samtliga under 18 år. Samtidigt som barnen får ett skräddarsytt kort, ges föräldrarna fortfarande full kontroll. Detta bland annat genom att hålla koll på köphistorik, överföra pengar direkt eller per automatik, och få notiser varje gång kortet används. Dessutom ges möjligheten att öppna och stänga onlineköp, samt blockera barnförbjudna säljare.
Gimi har blivit en framgång och familjefavorit hos användarna. Appen har även blivit belönad med utmärkelsen ”Bästa app alla kategorier” av App Store.
Bli först med att kommentera