
Lagresor, träningsläger och cuper brukar vara ett av de absolut roligaste evenemangen när barnen ägnar sig åt någon typ av idrott. Gemenskapen, äventyret utan föräldrarna och själva aktiviteterna gör detta till ett minne för livet. Den enda nackdelen med exempelvis lagresor är att de kostar pengar, och många föräldrar har idag en budget som inte tillåter alltför många utsvävningar. Så att alla lagmedlemmar ska ha samma möjlighet att följa med brukar de flesta föreningar uppmuntra någon typ av försäljning, så att barnen själva kan tjäna ihop till sin efterlängtade resa.
Fördelar med försäljning
- Om barnen själva tjänar ihop pengarna som behövs kan dörren öppnas till resmål eller turneringar som annars kanske inte varit möjliga.
- Alla familjer får samma villkor, ingen kommer att behöva neka sitt barn att följa med på resan ifall ekonomin inte riktigt går ihop.
- Bedriften de kommer att åstadkomma genom att själva tjäna pengar till laget och ett gemensamt mål kommer att bygga en starkare laganda än något annat.
- Barnen blir en erfarenhet rikare, och får en försmak av vuxenlivet. De lär sig att man måste jobba för att tjäna pengar och uppfylla sina drömmar. De kommer att behöva anstränga sig, men belöningen ligger runt hörnet.
Viktigt att tänka på innan försäljningen ska ta sin början
- Målet.
Se till att barnen och alla vuxna som är inblandade har ett mål som är klart och tydligt. Säg inte att ni ska tjäna ihop till att kunna åka någonstans tillsammans, och beroende på hur mycket pengar ni tjänar ihop bestämmer ni sedan resmålet. Det är alldeles för luddigt, och då kommer barnen inte att känna sig motiverade. Bestäm istället att ni vill åka till Florens i Italien på träningsläger eller på fotbollscup till Lissabon, och för det behöver ni x kr.
- Gör det enkelt.
Välj en lättsåld förbrukningsprodukt som samtidigt har ett pris som tillåter er få en bra vinstmarginal för varje vara ni säljer. Låt helst barnen vara med och bestämma, det är viktigt att de är med på noterna och tycker om produkterna de ska erbjuda.
Det ska vara enkelt även för de vuxna som kommer att ansvara för försäljningen. Därför kan det vara en bra idé att välja ett företag som hjälper till så mycket som möjligt med att organisera och underlätta arbetsuppgifterna.
- En vinnande strategi.
Gör upp en plan för hur försäljningen ska gå till och hur barnen ska hålla sig motiverade. Håll dem informerade om deras framsteg på ett så klart och tydligt sätt, ge dem säljtips och produktinformation så att de lättare kan informera sina kunder. Om de är lite äldre och mer tävlingsinriktade kan ni göra en utmärkelse för ‘månadens säljare’ eller en ‘Top 3’, så att de får bekräftelse för ett jobb väl utfört.