
Alla företag, små som stora, producerar varje dag en mängd data. Det är data som visar exempelvis försäljningsintäkter, kundinteraktioner, lagernivåer och kostnader. När man startar företag är det många olika bitar att sätta sig in i, även rent analytiskt. Företag har olika KPI:er (Key Performance Indicators) som är ett mätbart värde som under en avgränsad tidsperiod visar hur effektivt företaget är på att nå prioriterade mål. Att får fram data och statistik i ett företag är oftast inga svårigheter men om man inte är insatt kan det vara svårt att få en relevant helhetsbild.
Det är där datavisualisering kommer in i bilden. Det är helt enkelt ett verktyg som hjälper dig att göra den detaljerade datan till förståelig, användbar och inte minst visuellt övertygande affärsinformation. Power BI är ett skalbart dataanalys-verktyg som visualiserar den data du lägger in i systemet, så att du sedan enkelt kan göra en lättförståelig analys. Låter det intressant? Läs Everest artikel om du vill veta mer om vad Power BI är.
Genom att ansluta till externa datakällor gör dagens datavisualiseringsverktyg att du inte bara ser KPI:er tydligare, de sammanställer även data och utnyttjar AI-baserad intelligens för att visa relationer mellan olika KPI:er, hur marknaden ser ut och även omvärlden.
Faktiskt är det så att regeringen vill främja små och medelstora företags förmåga att använda data som strategisk resurs. Så arbetet är något som fyller en viktig funktion.
Affärssystem som Power BI skapar enkelhet för företag att lättare komma åt sina rapporter och att hela tiden vara väl uppdaterade på ny information som delas. När man utforskar Power BI, dess funktioner så ser man fördelarna med att skapa interaktiva presentationer som gör att alla i organisationen kan förstå vad som visas, även om man inte är insatt i alla begrepp som floreriar i analysvärlden. Med verktyget får du åtkomst i flera enheter från dator till mobil vilket gör att man enkelt kommer in i verktyg och kan läsa delade rapporter oavsett var man befinner sig.
Som analytiker vet man att det finns en tydlig bild av resultat i alla transaktions-, interaktions-, process- och beteendedata som är lagrade i de olika datasystemen som företag använder. Datavisualisering gör att du kan se det större sammanhanget och helt enkelt få en bättre översiktsbild. Det gör det enklare att upptäcka trender och att identifiera mönster som är lätta att missa om man ”bara” tittar på siffrorna.
Men hur väljer du rätt lösning för just dina behov bland alla datavisualiseringsverktyg? Det du i grunden behöver är ett verktyg som ger dig de insikter som du behöver för att kunna fokusera på det som är viktigast. Men vad ska man välja? Det finns några viktiga saker att ta i aspekt att fundera över när du ska välja verktyg och vad du behöver:
Vilka är dina mål och behov?
Vilka typer av data finns och vilken typ av information vill du få fram?
Var kommer dina data från?
Hur ska du komma åt din data? Även om snygga och innehållsrika visualiseringar är kraftfulla verktyg för att kommunicera idéer så är ändå den största fördelen möjligheten till enklare och bättre beslutsfattande i företaget. Att visualisering är viktig är inte nytt. Det gör att bilden som finns i dina data tydligare tar fram kärnan och hjälper till hela vägen från beslut till genomförande, all viktig fakta finns där.
Bli först med att kommentera