Tips till dig som vill sälja ditt företag

sälja ditt företag

Att sälja sitt företag kan vara förknippat med en lång rad förpliktelser men framförallt med många olika typer av känslor. För en del entreprenörer är det förenat med tunga känslor och kan kännas som en motgång medan det för andra känns betydelsefullt och en livslång dröm att kunna sälja sitt livsverk. Oavsett vilka känslor man har så finns det i en försäljningsprocess många saker att tänka på. I den här artikeln tar vi upp en handfull tips och råd för dig som står inför en försäljning.

Hur gör man för att sälja ett företag?

Annons:
påmind ad bannerTips till dig som vill sälja ditt företag t?a=1874552417&as=1544841054&t=1&tk=1&i=1

För de allra flesta företagare hör det inte till vanligheten att man säljer verksamheter speciellt regelbundet. En bra början när man går i säljtankar är därför att analysera lite hur marknaden ser ut för branschen man befinner sig i. Det i kombination med anledningen till att man säljer kan ge lite insikt och indikation på vilket pris man kan förvänta sig. I vissa fall kanske man besitter en unik personlig kompetens som är svår att överföra vid en bolagsförsäljning. Då är bolaget i regel mindre värt eftersom kompetensen försvinner när man sålt verksamheten. I andra fall där man säljer produkter eller tjänster och har upparbetade försäljnings- och leverantörskontakter så kan värdet vara högre, speciellt i de fall man har ett lager som betingar ett visst värde i sig.

När man själv har funderat lite på sina egna villkor för affären är det dags att hitta en köpare. Om det gäller en mindre verksamhet som ska överlåtas, exempelvis en restaurang eller kanske en bilverkstad så brukar köparna finnas lokalt. I de fallen kanske man till och med känner en tilltänkt köpare och kontakten är initierad sedan innan. Annars är det inte alls ovanligt att köpare finns i ditt nätverk, prata med din revisor eller lokala företagsförening.

Om man har en större verksamhet som kanske är rikstäckande eller till och med internationell kan det vara en god idé att ta hjälp av en företagsmäklare. De har ofta redan en lista med intressenter av köpare och vet vilken bransch de vill göra uppköp inom. Förutom att en företagsmäklare är expert på sitt område och hjälper dig att hitta köpare så tar de även hand om processen och ser till att det blir juridiskt korrekt. Det är givetvis förenat med en kostnad, vanligen tar företagsmäklare en provision i procent på hela affärens värde. Det kan kännas dyrt men om transaktionen är ekonomiskt stor så känns det oftast bäst att ha fått professionell hjälp.

Viktiga tips under försäljningsprocessen

Förutom att ta hjälp av en mäklare eller förmedlare finns det såklart andra tänkvärda råd att ge när man säljer sitt företag. Det kanske allra viktigaste rådet handlar om juridiken för affären, först och främst att man upprättar ett ordentligt överlåtelseavtal, men också att man tar hjälp av en seriös affärsjurist som har vana av den typen av affärer. Det kommer hjälpa dig som ovan vid dessa transaktioner att få både råd och stöd samtidigt som en jurist ofta har en grundmall att utgå från vilket gör att man sällan missar viktiga detaljer.

Med avtalet på plats är det viktigt att man själv har oerhört bra koll på sina siffror och tillgångar. När man säljer ett företag så gör en seriös köpare alltid en gedigen undersökning av företaget, det brukar kallas för en genomlysning men i vardagligt tal kallas det för due dilligence. Att ha bra koll på sin verksamhet, bokslut, resultat- och balansräkningar samt kund- och/eller leverantörsavtal gör att du slipper obehagliga överraskningar i en genomlysningsprocess.

Slutligen är det viktigt att man tillsammans med köparen upprättar en lista med vad som förväntas efter köpet. Det kan handla om arbetsrutiner, kundrelationer eller bara så enkelt som att man är överens om hur tillgänglig man som säljare förväntas vara efteråt. För en del är det bara att lämna över nyckeln och tacka för sig medan det för andra kanske finns ett behov av att jobba tillsammans med köparen under en period för att få en smärtfri överlämning. Det är viktigt att vara överens även skriftligt så att alla känner sig trygga med överenskommelsen.

Bli först med att kommentera

Kommentera