
Han har byggt upp två framgångsrika företag med miljonintäkter i Norge. Nu vill elentreprenören Thommy Stenvik dela med sig av sin erfarenhet med andra unga entreprenörer.
Thommy Stenvik är en svensk entreprenör som haft stor framgång på den norska marknaden. Bara under de senaste tre åren har han startat upp två elbolag som idag har en omsättning på miljontals kronor, som förser tusentals nöjda kunder i Norge med el. Stenvik Power Group har nyligen tagit sig in i Sverige, och är även i uppstartsfasen på den finska marknaden.
Vad vill du säga till dagens unga entreprenörer?
– Jag kan definitivt säga att det inte är lätt att vara entreprenör. Jag hade ingenting när jag flyttade till Norge för 15 år sedan. Jag hade ingenting. Jag hade varken kapital eller nätverk. Men jag hade ett starkt driv och var villig att arbeta dag och natt. Jag hade även en otroligt stor tro på mig själv! Om du har det kan du lyckas med nästan allt, säger Thommy Stenvik.
Entreprenören Thommy Stenvik på Stenvik Power group delar med sig av 6 tips han anser vara viktigast för att lyckas som entreprenör.
1. Bygg ett nätverk
Du behöver komma i kontakt med rätt personer som kan öppna rätt dörrar. Ett bra nätverk är A och O, oavsett hur bra din affärsplan är. Du måste befinna dig där det händer, du måste gå på events och presentera dig själv för personer som vill hjälpa. Var redo att framföra din idé i en elevator pitch. Den måste sitta, så det är viktigt att du förbereder dig väl i förväg.
Kom ihåg att alltid fråga om du kan bidra med något i gengäld.
2. Gör dina efterforskningar
Innan du säljer in din idé, kan du behöva kartlägga om det finns befintliga produkter eller tjänster på marknaden. Du behöver även ta reda på om det finns en marknad för din tjänst eller produkt, och om det finns ett intresse och villighet att betala.
Om din idé är överflödig, bör du överväga att börja om.
3. Bygg ett solitt team
Ditt team ska vara på plats från starten. Ju fler diskussioner och perspektiv du får i början, desto bättre. Kom ihåg att team arbetar bäst med en utnämnd ledare som säkerställer att alla arbetar mot samma mål och vision.
Kom även ihåg att en bra ledare är fullt beroende av att ha ett bra team omkring sig. Alla i teamet bör inspirera varandra, utmana varandra och tro på varandra.
4. Ta fram en detaljerad affärsplan
Skriv ned företagets huvudsakliga mål, beskriv vilken målgruppen är och inkludera siffror och fakta. Jämför ditt företag med konkurrerande företag genom siffror och grafer.
Affärsplanen måste även ha en bra och realistisk budget som görs utifrån aktiviteter och kostnader. Sätt även upp en säljprognos för det första året.
Hur företaget ska tjäna pengar är centralt, och det bör vara den viktigaste delen av affärsplanen. Det måste stå helt klart hur företaget ska tjäna pengar, hur du ska kunna betala dig själv och hur dina finanser ska hanteras.
5. Hitta en investerare
När affärsplanen är klar och du kan leverera en övertygande elevator pitch, är det dags att hitta rätt investerare som kan bidra med kapital och expertis. Hitta potentiella investerare i ditt nätverk eller gör efterforskningar online och ta kontakt.
Du kan även ansöka om uppstartsstöd.
6. Ge aldrig upp
Det här är möjligen den viktigaste punkten av alla, du får aldrig ge upp! Förlora aldrig tron på dig själv eller din idé, och håll ut även när du möter motgångar.
Visa alla att du har viljan och styrkan att genomföra det, och att du har förmågan att motivera andra i din omgivning.
– Lycka till!
Bli först med att kommentera