Uppdatera SEO-strategin för ökade intäkter

En webbsidas SEO måste uppdateras regelbundet för att fortsätta fungera optimalt och ge resultat. Sökmotorernas algoritmer förändras hela tiden och man måste hänga med för att veta vilka strategier som fungerar. Dessutom påverkar trender i samhället vilka sökord som rankar högt och är mest värdefulla.

Alla webbsidor som vill få många besökare och intäkter på något sätt måste ha en bra SEO-strategi på plats, men arbetet är långt ifrån över när man har lagt upp bra text med rätt sökord. SEO ska istället ses som ett löpande arbete som måste uppdateras för att vara relevant. Om man missar det kommer konkurrenter in och går om en på nolltid. SEO är med andra ord inte något som man kan få rätt en gång och sedan lämna.

Var tredje månad är en bra plan
Det är bäst om du kan uppdatera sidans SEO en gång var tredje månad. Blir det för ofta kan du försöka se över dina nyckelord en gång i halvåret. Google uppdaterar sina algoritmer dagligen för att förbättra användarupplevelsen och när det händer måste webbsidans SEO-strategi förändras. Det är bra att hålla dig uppdaterad om vilka förändringar Google gör, men eftersom det är mycket information räcker det att du läser på om de viktigaste förändringarna.

Uppdatera regelbundet med texter
Att uppdatera webbsidan med nya texter är fortfarande den bästa strategin för att ranka högt hos sökmotorerna. Inför varje text som skrivs bör du ha planerat dina nyckelord och inkorporera dem på ett naturligt sätt i texten. 

Tänk på att Google gillar texter som ger värde, så fokusera fortfarande på att skapa en bra text där nyckelorden känns naturliga. Att spamma med nyckelord är förbjudet och du kan straffas av Google om du använder dig av sådana tekniker. Tänk även på att du kan skriva om gammalt content för att få in nya nyckelord.

Håll koll på dina nyckelord
När du har valt dina nyckelord bör du återvända till det verktyg du fick fram dem med var tredje månad för att kolla upp alla dina nyckelords sökvolym. Det kan vara ungefär likadant som från början, men det kan även ha gått upp eller ner. Om det har gått ner måste du finslipa din kampanj och söka efter nyckelord som din kundgrupp använder sig av istället. Om ditt nyckelord har fått mycket högre sökvolym kan du försöka flytta det till en squeeze-sida för att konvertera bättre.

Nyckelorden ska även justeras om din position på sökmotorernas resultatsidor (SERP) har försämrats. Håll koll på din SERP-position varje vecka för att se om det finns några stora förändringar.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*