
I dagens värld så är internet nästa lika nödvändigt som tak över huvudet och mat i magen. Den moderna människan använder internet dagligen för allt som både förenklar det vardagliga livet samt för nöjen och fritidssysslor.
I den här artikel så kommer vi kolla lite närmare på tre olika branscher som är beroende av en plattform på internet och för att erbjuda sina tjänster.
Online Casinon
Idag så spelar allt fler personer både från Sverige och resten av världen direkt på nätet och på casinon med förankring i olika länder på jorden. Då svenskar tack vare just internet har samma möjlighet att spela på ett casino med svensk licens som på ett casino utan svensk licens. Just den här valfriheten och utbudet av olika plattformar är möjlig på grund av internet och dagens casinon satsar alltmer på att just erbjuda spel online.
Tradingplattformar
En handelsplattform är ett mjukvarusystem som används för handel med värdepapper och aktier. Det tillåter kunder och investerare att öppna, stänga och hantera marknadspositioner online genom en finansiell mellanhand, till exempel en online mäklare. Utan internet så hade den här typen av sömlösa och enkla handel inte varit möjligt överhuvudtaget.
Onlinebaserade Tradingplattformar erbjuds ofta av mäklare och finanstjänster till sina kunder antingen gratis eller med rabatt i utbyte mot att kunden upprätthåller ett finansierat konto och/eller göra ett visst antal affärer per månad.
Handelsplattformar har även ofta funktioner som hjälper investerare att fatta sina investeringsbeslut. Dessa funktioner kan inkludera realtidscitat, interaktiva diagram och en rad kartverktyg, livestream med nyhetsflöden och en plattform där andra medlemmar kan publicera olika idéer för hur en marknad eller en viss aktie kan röra sig i pris. Plattformarna kan också skräddarsys för specifika marknader, såsom aktier, valutor, optioner eller terminsmarknader.
E-Shopar
Mellan alla annonser för e-handelsbutiker till antalet marknadsplatser och affärer på nätet , så är det ganska svårt att vara internetanvändare och inte lägga märke till att handeln online fullkomligt exploderat i popularitet under de senaste åren. E-Shopar och marknadsplatser på nätet är en verksamhet som tack vare internet och dess ständigt utveckling, blivit en alltmer integrerad del i många människors vardag.
Idag så går det i princip att köpa allt direkt och via internet och vardagliga sysslor för stressade personer köps i stället på detta sätt. Så som hemleverans av matvaror till köp av allehanda hjälp i vardagen så som barnpassning, hundpromenader till städhjälp, allt går att fixa med ett fåtal knapptryck och en internetanslutning.
Detta har även lett till att allt färre personer handlar fysiskt och som i sin tur tyvärr lett till att många verksamheter IRL har fått lägga ner till förmån för E shoppar och webbutiker.
Men en bransch som däremot ständigt kräver arbetskraft är transport branschen, då internet ännu inte klarar av uppgiften att fysiskt förmedla produkter till kunderna!
Andra aspekter där internet påverkat hur verksamheter drivs
Förmågan att kommunicera
Ett företags förmåga att kommunicera med sina anställda, kunder och medarbetare förändrades dramatiskt när Internet uppkom och nya kommunikationsverktyg följde i dess spår. E-post och snabbmeddelanden har förändrat affärskommunikationens ansikte. Enligt uppgifter så använder 36 procent av kvinnliga företagare och 38 procent av manliga företagsägare e-post mycket ofta, medan över hälften av både män och kvinnor använder e-post åtminstone då och då i sin verksamhet.
Uppkomsten av distansarbete
Många företag erbjuder nu möjligheten för sina anställda att arbeta hemifrån och denna process, som kallas distansarbete, tillåter ett företag att minska sina omkostnader. Bland annat genom att ett mindre behov av kontorsutrymme och ett mindre antal verktyg för daglig drift. Ett exempel på detta är Tech jätten Twitter som meddelar att anställda på företaget i en allt högre grad kommer att arbeta hemifrån.
Marknadsföring till ett större område
Uppkomsten av internetmarknadsföring innebär att ett företag måste hålla sig à jour med sina kunders behov. Konkurrensen är inte längre lokaliserad; ett företag har nu konkurrenter från hela världen. Det är absolut nödvändigt att ett företag vet vad deras kunder vill ha och samtidigt levererar just detta. Enkäter, frågeformulär, feedbackformulär och kommentarer på en webbplats kan användas för att ta reda på vad en viss kundgrupp önskar av ett specifikt företag.
Bli först med att kommentera